zondag 19 maart 2017

Wat hoor ik daar?

Het voorbije thema stonden we vooral stil bij het aandachtig luisteren en muziek.

- Aan de hand van een geluidenlotto probeerden we dagdagelijkse geluiden te herkennen via de cd-speler.
- Bij het muziekhuisje van de muziekheks moesten we goed luisteren welk(e) instrument(en) we hoorden. We konden dit controleren door het raampje te openen.
- We maakten muziek met ons eigen lichaam bv. klakken met de tong, knippen met de vingers... Er waren meer mogelijkheden dan we eerst dachten! We zongen hierbij dit liedje:

Klik, klak, met mijn tong
hup, hup, een reuzensprong!
Tik, tak, met mijn tanden,
klap, klap met mijn handen
en trek ik aan mijn oor...
ta-toe, ta-toe, ta: das wat ik hoor!

- We knutselden een trommeltje dat we eerst beplakten met strookjes papier bovenaan en daarna versierden. Die versiering maakten we met een patroon (strepen, bolletjes of golven) en ecoline.
- We speelden in de muziekwinkel met verschillende muziekinstrumenten.
- We plaatsten de muzikant op, naast, voor, achter, onder... het podium.
- We klapten muziekinstrumenten om zo de lettergrepen te kunnen tellen.
- We ontdekten dat er lange woorden en korte woorden bestaan.
- We beluisterden muziek uit andere landen bv. Afrikaanse muziek met djembé, Chinese muziek met stokjes... Het Chinese liedje epo i tai tai kunnen we niet alleen meetikken, maar ook al een beetje meezingen!
- We knipten trommels uit en maakten een rij van klein naar groot.


- We bestudeerden en beluisterden ook echte muziekinstrumenten. De viool, de gitaar, de blokfluit en de dwarsfluit kwamen aan bod.



- We verstopten zelfs instrumenten in de voeldoos om die te herkennen door te voelen. Als controle luisterden we eerst vooraleer we keken.
- Ook andere spelletjes kwamen aan bod: timmeren, puzzelen... Zelfs een raket namaken met plan: bravo Cériel!