zondag 25 februari 2018

Voel jij wat ik voel?

Het nieuwe thema in de klas is 'Voel jij wat ik voel?'. Gevoelens staan dus centraal.

Zo hebben we reeds een bange, een blije en een boze dag gehad. Telkens leggen we de link met muziek. We stappen rond op muziek en proberen ons volledig in te leven in het gevoel dat weergegeven wordt. We tonen dit met onze houding en onze mimiek.

Aan de knutseltafel gaan we een stapje verder en proberen we dat ook weer te geven op papier. Daarbij hebben we aandacht voor het kleurgebruik bv. blije kleuren zoals roze, geel, oranje...; boze kleuren zoals zwart, donkergroen, donkerpaars... We proberen ook op ons blad te bewegen zoals de muziek klinkt bv. hard stempelen bij boze muziek, zwierig en vlug schilderen bij blije muziek, bibberen bij bange muziek...




In de tekenhoek kunnen we telkens een gevoelskindje inkleuren. Deze worden verzameld in de gevoelsmap die we kunnen inkijken in de boekenhoek.


We bespreken ook situatiekaartjes met de bijhorende gevoelens. In de boekenhoek kunnen we de kaartjes sorteren in de juiste brievenbus: blij, bang, boos of verdrietig. Dit leidt soms tot discussies, want verschillende mogelijkheden kunnen juist zijn... Een goede taaloefening!